torsdag 29 augusti 2013

Om det bara finns ett 'just nu' vad skulle du prioritera då?

Vi blir allt mer stressade i vår vardag, vi planerar och prioriterar mellan saker som måste göras, fritiden är inrutad för många människor, det är sällan det finns blanka dagar i kalendern där man bara får andas. Vi statusuppdaterar att vi myser med barnen, när vi egentligen sitter med facebook i handen och inte alls ser vilka människor vi har runt omkring oss. Måste visa upp våra prestationer.
Vi på idealrevolution menar att detta skapar ohälsosamma mönster där vi måste tävla med våra vänner om vem som har det mest perfekta livet.
Människor upplever att de har svårt att befinna sig i nuet, när de alltid är på språng och alltid påväg någonstans, aldrig bara här och nu.
Det finns alltid ett sen; jag gör det där sen, vi ses sen, jag hör av mig sen.

Jag hade en, en, ja jag vet inte vad vi ska benämna honom som, i tonåren, en lång spagettitun man som skulle ringa mig, sen.
Han ringde aldrig, istället tog han en överdos och alla mina sen tog slut. Sen upphörde att existera.
Det här är ett extremt exempel, men om det inte finns ett sen, utan bara ett just nu, just idag, vad skulle du prioritera då?

Att spagettimannen upphörde att existera fick långtgående konsekvenser, bla mitt tidsbegrepp ändrades, framtid blev mer diffus, nutid mer närvarande. Jag skulle vilja säga att jag kan placera honom på pidestal, höja honom till skyarna som det ofta sker med människor vi förlorat för tidigt, men han var bara en helt vanlig man, om än lång och smal. Men alla sen, senare, dog ut de med.
Jag har återhämtat mig, läkt såren, men aldrig fått tillbaka några riktiga sen.

Jag föreslår inte att alla ska gå runt och ha döden närvarande i sina liv för att leva i nuet, men jag förespråkar att man stannar upp, känner efter, funderar. Ta ett djupt andetag och känn efter hur du känner dig, utöva lite mindfullness om du vill benämna det på något sätt. Tryck på pausknappen, dra upp persiennerna från ögonen och se vad du har runt omkring dig.

Om det inte finns något sen, bara ett nu; vad skulle du prioritera då och vilka människor skulle du vilja spendera tiden med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du vill kommentera! Vi uppmuntrar till diskussion, kom dock ihåg att visa respekt. Du får gärna skriva under eget namn, men det är lika okej att vara anonym också. Tack, och välkommen!