onsdag 14 augusti 2013

Men män då?

Det är många som har frågat mig hur det kommer sig att IdealRevolution främst riktar sig mot ideal för kvinnor. Det är en legitim fråga, enligt mig. Och svaret är rätt enkelt egentligen. Vi som skapade IdealRevolution är kvinnor som blivit starkt påverkade av ideal. Utseendeideal, beteendeideal, åsiktsideal, kärleksideal.. listan kan göras lång. Och vi brinner för det, fast mot det.
Vi är väl medvetna om att det finns ideal för män också, men det vore en smula hyckleri att föra mäns åsikt i frågan när vi själva enbart kan uppleva det genom kvinnors ögon.


Jodå, det finns sjuka ideal för män också. Det opponerar vi oss mot, självklart. Ideal överhuvudtaget är hämmande och kränkande, skapar illusioner och förstör självkänslor. Alla påverkas av dem, få undantaget. 
Både män och kvinnor upplever idealpåverkan, och jag förringar varken det ena eller det femte könet. Men eftersom jag som kvinna aldrig upplevt förstahandspåverkan från idealhets för män, så kan jag helt enkelt inte uttala mig. Det finns fler hetsämnen som jag inte heller kan tillämpa på mig själv också, då jag inte faller inom ramarna för den utsatta målgruppen. Jag kan bara veta att det är fel, jag kan kämpa för dess försvinnande och försöka smitta av mig min entusiasm. Och det hoppas jag att jag gör. För idealhetsen drabbar oss alla, där är vi alla lika.
Vad är en norm och hur kommer en sådan till? Jag funderar på den frågan väldigt ofta. Hur kommer det sig att en norm en gång tilläts bli kutym, standarden vi borde sträva efter? Varför omger vi oss med det tillåtna utrymmet av hur saker och ting, människor och väsen - BÖR vara?

Jag har många gånger hajat till vid uttalade skapanden eller statueranden av skönhetsideal, men det värsta är att jag inte alls har reagerat ännu fler gånger. Jag har inte märkt det, jag har blivit avtrubbad. Och det, mina vänner, är för mig kärnan i IdealRevolution. Att göra plats för medvetenhet och insikt kring hur mycket vi faktiskt tar in av idealhetsen som sker överallt runtom oss. Att nå ut till alla dem som har, precis som jag, varit avtrubbade på grund av massmedias korvstoppande av hets hit och dit. 
"Har du rynkor? Fixa dem hos oss! Har du lår som går ihop? Använd den här metoden, det här gymmet! Har du lust att träffa någon? Alla dom snygga finns här! Vill du leva ett drägligt liv? Då måste du testa..." osv. 
Blir man inte matt? Jag blir det. Samtidigt som jag blir så matt att axlarna slokar så tar glöden i mig fart, jag riktigt brinner av passion för att förändra detta. Denna hets, denna utopi, dessa krav och denna förblindande, konstanta strävan. Kan vi aldrig bara få vara nöjda och acceptera(n)de, utan strävan eller hets?

Jo. Det kan vi. Om vi ökar vår medvetenhet, vårt kritiska tänkande inför det som utifrån påverkar oss, om vi övar oss på att skärskåda bullshit. Och det är vad jag ser att IdealRevolution kan åstadkomma. Tillsammans - oavsett könstillhörighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du vill kommentera! Vi uppmuntrar till diskussion, kom dock ihåg att visa respekt. Du får gärna skriva under eget namn, men det är lika okej att vara anonym också. Tack, och välkommen!