tisdag 17 september 2013

Angående H&M och modeller

Jag satt och kollade runt lite på koftor till hösten, då min budget är något begränsad som student tänkte jag att jag får rätta magen efter matsäcken, alltså köpa något lite billigare. H&M har varit i blickfånget tidigare i år då uppdrag granskning m.fl. uppmärksammat sömmerskornas dåliga löner och rätt kassa arbetstider, för att uttrycka saken milt.
Det ska redan nu inledningsvis sägas att detta är inte unikt för H&M, ej heller det som blogginlägget ska handla om är unikt för företaget, det är snarare regel än undantag i klädaffärers marknadsföring och reklam av sina produkter, nämligen smala och undernärda modeller.
Jag skulle alltså köpa en kofta var det tänkt, på H&M, fast det gick emot min magkänsla som vill vara solidarisk med sömmerskorna och kräva högre löner och välja företag som arbetar aktivt för detta.

H&Ms modeller för hösten ser ut på följande vis, bilderna kommer från deras hemsida hm.se

Tydligt utstickande revben, smala armar och ben, och bilden på undre raden till höger fick mig att stanna till för att mejla H&M för att fråga hur deras modeller mår egentligen. Borde de få hjälp för ätstörningar eller är detta produkten av retuschering? Jag inväntar H&Ms svar.

Som numera frisk från ätstörningar är jag rätt känslig, jag inser det. Men jag tror fler håller med mig om att det är olyckligt och tråkigt när det bara är en form som är godkänd, att det inte finns fler kroppsformer representerade, mer vanliga människor i alla storlekar och former.
Jag har inget emot smala modeller som så, men jag efterfrågar även andra storlekar.
När modellerna tydligt visar tecken på anorexi så blir jag också orolig. Det känns inte okej.
Lägg därtill att H&Ms plus size-modeller är i storlek 38-42 i de flesta fall, men då vi matas med bilder som ovan luras ögat när en annan kroppsform och -storlek dyker upp.

Jag är storlek 38-42. Jag kan ha allt från S-L, 36-44 beroende på plaggtyp och var jag köper det. Modellen som ska representera storlek 44 och uppåt har storlek 40, modellen som har storlek 32 ska representera 36-40, är inte det bara konstigt? kan inte en 44:a representera en 44:a, en 32:a en 32:a och en 38:a en 38:a?
När jag internet-shoppar är jag rätt beroende av modellerna som bär upp plaggen, för att se om det kan passa till mig osv, för att få en bild av hur ex. tröjan ser ut på en kropp. Men det hjälper föga när kroppen i fråga inte motsvarar min egen, eller visar på olika typer som jag skulle kunna identifiera mig med istället för att känna implicit att jag är 'fel' när jag inte ser ut som de gör.
Jag inser och vet att mitt egenvärde inte kan mätas i kilon, inte kan jämföras med andra kroppar utan att jag duger som jag är. Men att hela tiden behöva kämpa för att komma ihåg det tar på krafterna.
Jag hoppas vi är fler därute som reagerar, som mejlar företagen och ställer frågor, sätter ner foten och visar att vi inte accepterar det.
Allas röster är viktiga, allas protester kan göra skillnad. Tillsammans är vi starka och kan göra skillnad.

Jag köpte inte någon kofta. Jag mejlade H&M istället och inväntar nu deras svar om val av modellerna. Jag hoppas fler mejlar, och inte bara till H&M, utan till alla företag som gör så här.
Jag använde H&M som exempel i detta inlägg för att belysa en problematik som finns i hela samhället.

4 kommentarer:

  1. så sant. har slutat handla plagg där, på grund av sömmerskornas lön och att modellerna ser sjuka ut.
    jag har också lidit av ätstörningar som ibland kommer tillbaka. det blir inte bättre av att ljuset i omklädningsrummen är hemska och att kläderna sys för att passa på en 34a. Jag är stolt som jag är nu, med kurvor och celluliter. jag har aldrig varit så nöjd!

    SvaraRadera
  2. Jag har också mailat H&M angående deras modeller och skyltdockor. Jag hoppas vi är tillräckligt många och att vi gör åtminstone en liten skillnad. Hörde någonstans att ca 1 av 5 åttaåriga tjejer vill gå ner i vikt. Helt sjukt.

    SvaraRadera
  3. det är så jävla äckligt att de redigerat sönder elsa hosk. hon ser inte alls ut så på hennes privata bilder. ja, hon är väldigt smal, men sådär? nej. fyfan.

    SvaraRadera
  4. jag jobbar i skolan, och alla flickor mellan årskurs 1-9 pratar om sin vikt. Nästan alla. Och dom som inte gör det än, lär börja. Det är kommentarer om stora fula rumpor och fula putiga magar och tjocka fula lår, och det är så tragiskt att det ens finns i deras huvuden att tänka så om sina kroppar, redan då. Fy fan. Blir så ledsen. Och jag hatar att jag som är en 36-40, 175 cm lång, ständigt får höra att jag är stor och har stora lår och stor rumpa, fast fan det har jag inte. Det är allas ögon som är förvrängda, för ja klart som fan att man är stor jämför med en tjej som svälter för att ha samma klädstorlek som en genomsnittlig 10åring. Så jävla vrickat. Som min goda vän sa i somras efter sin resa till Italien "jo det var så sjukt för jag kollade in en tjejs kropp och tänkte fan va snygg kropp tänk om man hade en sån kropp, och sen så kom jag på mig själv att hon var typ 10-11 år. Jag mådde illa". Hon är 20 år gammal. Och jag erkänner att jag har gjort samma sak, för man blir så jävla manipulerad. Ska också skriva till H&M nu!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du vill kommentera! Vi uppmuntrar till diskussion, kom dock ihåg att visa respekt. Du får gärna skriva under eget namn, men det är lika okej att vara anonym också. Tack, och välkommen!