måndag 14 oktober 2013

Expressen - Hur nöjd är du med din kropp - egentligen?

Jag snubblade in på Expressen för några dagar sedan, och i mitt scrollande såg jag ett av deras tester. Just detta test utmärkte sig litegrann, för jag tänkte att det kunde vara intressanta frågor. Det var det, fast på helt fel sätt. Deras frågeställningar utgår ifrån att svaranden lider av övervikt, missnöje med dig själv, dålig självkänsla, till och med har självskadetankar! De förutsätter att alla som dras till att ta detta test kan relatera till frågeställningarna, känna igen sig och sen ändå få en aha-upplevelse där de äntligen inser att problematiken bottnar i att de inte är nöjda med sin kropp. Så jag tog testet, jag klickade i *aldrig* på alla svar för att få se hela testets utformning (man var tvungen att svara på frågorna för att komma vidare till nästa) och tappade hakan. Bilderna nedan är skärmdumpar från de frågor som fick mig att blinka i otakt lite extra. De är alla klickbara för förstoring. 






Ja. Vad säger ni? 

Jag tycker att detta är fruktansvärt världsfrånvänt farligt. Det är farligt för att frågorna är normaliserande, speciellt den som undrar om du någonsin fantiserat om att "skära bort mjuka delar av din kropp". Det är grundläggande fel att behandla ett sådant ämne med en kortfattad fråga med förutbestämda svarsalternativ på en nyhetssida, utan någon mer hantering av svaret! Jag kan tycka att det är en legitim grund till en (totalt annorlunda formulerad) fråga i en utredning av psykisk hälsa/ohälsa - men vad har Expressen för syfte med detta?

I och med att den sista sida du möter efter testet är färdigt är denna ovan sammanställda statistik, så drar jag slutsatsen att det primära de vill åstadkomma är att du inte ska känna dig ensam - hur du än tänker om din kropp. De lämnar dig alltså med detta konstaterande, och i bästa fall kanske de hoppas att du söker hjälp. Men det finns inte formulerat någonstans. Det är alltså bara ett slags temperaturmätande, ett finger i luften för att känna vad det blåser för kropps-vindar i Sverige. På nätet. På Expressens hemsida. Nånstans bland alla sensationella (?) nyheter.
Jag blir illamående av detta, så oansvarigt hanterat och framställt.

Kroppskonflikter är ett stort ämne, det är ett relativt vanligt och problematiskt område som INTE kan behandlas så här. Jag skäms å Expressens vägnar över hur de väljer att ställa sig mot människors kroppsuppfattning och självkänsla.

Och för att sätta körsbäret på toppen av detta, så har jag även hittat dessa intressanta artiklar på deras hemsida å det senaste.


och:



Idealrevolution har nu sökt kontakt med Expressen gällande detta, och är mycket nyfikna på deras respons. Vi håller er självklart uppdaterade på den dialog som (förhoppningsvis) kommer att ske. 

2 kommentarer:

  1. Jag gjorde också testet, av ren nyfikenhet. För mig var testet inte ett "hur nöjd är du med din kropp" utan "hur pass ätstörda tankar har du?". Hoppas Expressen svarar. Det där Rexona-testet är bara ett sponsrat inlägg, men ändå.

    SvaraRadera
  2. Tycker också det är lite konstigt att du får till svar att du "...inte är särskilt missnöjd" när du klickat i Aldrig på alla svar. Varför ens lägga till det efter texten om att du har en bra inställning till kroppen? Som om att normalläget skulle vara att alla är mer eller mindre missnöjda och tanken att någon är nöjd och glad är helt otänkbar.

    SvaraRadera

Vad trevligt att du vill kommentera! Vi uppmuntrar till diskussion, kom dock ihåg att visa respekt. Du får gärna skriva under eget namn, men det är lika okej att vara anonym också. Tack, och välkommen!