fredag 8 november 2013

Expressen publicerar svar

Jag skrev ett inlägg om Expressens svar angående den kroppsfördömande enkät som de hade för ett tag sedan, men mitt inlägg verkar ha trillat ut i cyberrymden och försvunnit. Inte alls irriterande..

JA! De gav oss ett svar.
NEJ! Det var inget ordentligt svar.

Min formulering löd såhär i mitt mail till dem:



Jag fick detta till svar via mail:



Dagen efter publicerades mycket riktigt min fråga som dagens, se klickbar bild.



Och vad är det egentligen vi får svar på? Nja, inte särskilt mycket annat än ursäkter, tycker jag.
Dessutom gjorde de en smart manöver och "valde ut" min fråga till publicering, det vill säga att jag inte fick se svaret på frågan innan det blev officiellt. Alltså kunde jag inte inför samma publik replikera på deras svar. De tog dessutom bort allt som har med Idealrevolution att göra, säkerligen för att ingen skulle leta rätt på vårt kritiska blogginlägg. Smart, Expressen..

Här nedan är exakt samma text som jag mailade dem, alltså min original-frågeställning. Det som är fetmarkerat är vad Expressen klippte bort.

Hej Expressen!
Jag hittade ert test "Hur nöjd är du med din kropp - egentligen?" och jag blir väldigt bekymrad över ert outtalade syfte och framställningen av kroppsbilden hos era läsare.
Hur tänker ni kring er ansvarsroll då det gäller just de frågor som ni ställer i det testet? Vad är syftet med detta test? Hur följer ni upp detta?

Den uppfattning jag får av ert test är att det resulterar i en statistisk översikt, för att få läsaren att känna sig mindre ensam om sin egna kroppskonflikt. Men vad används statistiken till? Hur lämnar ni läsaren efter testet?

En av era frågor tänker jag är specifikt viktig att inte bara lämna som ett svarsresultat, och det är den formulerad:
"Har du föreställt dig att du skär av mjuka delar av din kropp?"

Denna fråga åsyftar ett självskadetänk, om inte ett redan existerande beteende. Och det är farligt att beröra detta ämne utan att göra en mer ordentlig hantering.
Även övriga frågor är märkligt formulerade, då de verkar förutsätta att läsaren lider av dålig självkänsla, övervikt, självförakt.. Hur har ni resonerat fram dessa frågor?

Idel öra.
Vänliga hälsningar,
Idealrevolution

Alltså. De klipper bort komprometterande delar, såklart. Och skriver om mina formuleringar. De beskriver även problemet som "en olycklig formulering." Testet, menar de, var ju menat att ge "positiv förstärkning till den som känner sig nöjd med sin kropp och den man är." URSÄKTA? Ungefär här imploderar jag. Jag kan inte för mitt liv begripa hur detta test ska ge positiv förstärkning, då det resultat jag fick - jag som klickade Aldrig! på exakt varje fråga - var direkt nedtryckande.
Vidare ursäktar dom sig med att testet inte är "dagsfärskt", och att de vid framtida liknande tester ska "se till att det är bättre formulerat och att testets rätta syfte framgår." Hur kan Expressen, som en av Sveriges största nyhetssiter publicera ett i deras egna ögon för gammalt test?
OCH! Hur kan de använda det som ursäkt till den direkt kroppsföraktande formuleringen av det?
Vi får dessutom inte reda på vad den statistiska översikten i slutet av testet är till för. Vilket ju skulle vara fint att veta, när man nu svarat på en enkät och uppenbarligen ingår i statistiken med sina svar. De nämner heller ingenting om hur testet verkar ha utgått ifrån att läsaren vars ögon drogs till det, klickade i svar och tydde sitt resultat - otvivelaktigt hade dålig självkänsla och kroppsbild.

Detta tycker jag är tragiskt. Och fegt. Det blir ett maktspel av enkäten, och det blir ett maktspel i deras bemötande. Jag hoppas bara att människor som tog det där testet inte påverkades negativt av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du vill kommentera! Vi uppmuntrar till diskussion, kom dock ihåg att visa respekt. Du får gärna skriva under eget namn, men det är lika okej att vara anonym också. Tack, och välkommen!